35 jaar geleden stapte Martin binnen bij wat toen nog Opraappers heette. Nu, drie decennia later, staat hij nog steeds met evenveel enthousiasme aan het roer van AgriCommunicatie. Een mooi moment om samen terug te blikken! Wat is er in al die jaren veranderd? En welk advies zou hij zijn jongere zelf geven? Wij vroegen het Martin!

Veel veranderd in 35 jaar

Zou je willen beginnen met jezelf kort voor te stellen?

“Ik ben Martin Groot Severt, ik ben al 35 jaar Agri-Communicator en wil kort wat vertellen over wat in de afgelopen 35 jaar is veranderd. En dat is heel wat!”

Van landbouwjournalist naar communicatiestrateeg

Hoe ben je 35 jaar geleden bij AgriCommunicatie terechtgekomen?

“Ik ben begonnen als landbouwjournalist. Na mijn studie ben ik een jaar of tien landbouwjournalist geweest voor een aantal bladen. Onder andere bladen van Agrio, Misset en NieuweOogst. Na mijn redacteurschap ben ik geleidelijk doorgegroeid naar communicatieadviseur, tot wat ik nu ben.”

Wat sprak je toen het meest aan in communicatie?

“Ik ben nieuwsgierig van aard en vind het leuk om na te vragen hoe dingen nou in elkaar zitten en te vertalen naar een verhaal voor de boer of tuinder. We hebben natuurlijk verschillende doelgroepen en het aardige van het vak wat wij hebben, is dat je telkens bij mensen aan tafel zit die wat te vertellen hebben. Anders hoef je er niet heen. Het is een interessante business. Als kind vond ik het altijd al leuk om te schrijven, dus dan komen twee werelden samen.”

Kom je ook van de boerderij?

“Ja, ik ben boerenzoon. Mijn ouders hadden een gemengd bedrijf met varkens en runderen in de Achterhoek. Dus ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen wat het boerenleven inhoudt. Dus ik kan me ook goed verplaatsen in dat wat boeren en tuinders vertellen over ondernemerschap. Ik weet niet anders.”

 

Hoe herinner je je begintijd bij AgriCommunicatie?

“Nou, in de beginjaren was het natuurlijk anders, het ging langzamer. Als je een artikel had geschreven typte je dat uit en stuurde het per post naar degene die je geïnterviewd had. Je belde daarna of ze het ontvangen hadden en eventuele op-of aanmerkingen op artikelen die je had gemaakt kwamen terug. Als je ziet wat voor een scala aan mogelijkheden er nu zijn, dat is veel groter dan toen. Dus ja, er zijn heel veel dingen veranderd. Het is sneller geworden en je hebt meer mogelijkheden, dus daar is het alleen maar interessanter van geworden.”

 

Hoe is de agrarische sector de afgelopen 35 jaar veranderd?

“De agrarische sector is in de afgelopen jaren natuurlijk enorm veranderd. Toen ik begon met mijn carrière groeiden de wormen nog tot in de hemel. Iedereen kon groeien. We hadden net weliswaar de melkquotering achter de rug. En sindsdien hebben we hebben de interimwet gehad en een aantal dierziektes meegemaakt. Wat je zag in de verschillende sectoren is dat we naar meer duurzaamheid zijn gaan. In de pluimveesector was het wel aardig om te zien dat we naar Beter Leven Eén Ster zijn gegaan. Dat is nu normaal, terwijl dat zo’n tien jaar geleden met het langzaam groeiende kuiken geleidelijk kwam. Een ander verschil is dat de bedrijven wel steeds groter zijn geworden. Dat geldt voor de primaire boerenbedrijven die alleen nog maar gegroeid zijn. Dus dat is een beetje in tegenspraak met wat ik misschien net zei. En wat je ziet is ook dat de toeleverende bedrijven eigenlijk ook groter zijn geworden. Het aantal bedrijven is minder maar ze worden wel groter en dominanter.”

En wat zijn de grootste veranderingen bij AgriCommunicatie geweest?

“Waar wij voorheen puur journalistieken PR deden, hebben we heel wat jaar terug de keuze gemaakt om het journalistieke deel los te laten omdat wij van mening zijn dat je niet én journalistiek én commercieel voor dezelfde klant bezig kan zijn. Dus wat wij nu doen is alleen nog marketing, communicatie en PR voor bedrijven. En als we al een artikel schrijven voor een klant van ons die in de bladeren verschijnt, dan weten alle partijen dat dat betaalde content is. Dat neemt niet weg dat het ook goede content is, maar dat we in ieder geval met open visie dat verhaal aanbieden en dat het voor alle partijen duidelijk is waar het vandaan komt en wat de beweegredenen daarachter zijn.”

 

Zou je loopbaan gedurende je tijd bij AgriCommunicatie willen beschrijven?

“Toen ik begon was ik natuurlijk lerende en puur uitvoerend bezig. In de loop der tijd krijg je meer verantwoordelijkheden en klantenwerk en advisering wat je zelfstandig kan gaan doen. De volgende stap is dat je ook wat meer betrokken raakt bij de bedrijfsvoering. Dus nadenken over hoe we ons in de markt profileren en welk verhaal we daar willen vertellen. Met de overname, in 2005 alweer, ben je ook verantwoordelijk voor het reilen en zeilen en voor de mensen die hier werken. Dat betekent dat je andere taken erbij krijgt. Nog steeds doe ik veel dingen die puur met communicatie te maken hebben. Dat is iets wat ik het liefste doe.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“[grappend] Mijn collega’s. - Samen dingen doen en maken. Je komt bij mensen aan tafel die wat te vertellen hebben, anders hoef je er niet heen. Het is toch leuk om samen iets te ontwikkelen, een verhaal te maken en later zien dat het ook werkt. Tegenwoordig met alle socials en online communicatie kun je steeds vaker direct zien hoe dat zich ontwikkelt. Nou, dat is toch hartstikke leuk.”

Welk advies zou je je 35 jaar jongere zelf willen geven?

“Als je dingen doet die je graag doet, dan heb je er minder moeite mee. Je moet openstaan voor mensen die al wat langer meelopen in het vak die je het leren, maar je moet niet per sé alles klakkeloos over willen nemen. Elke generatie heeft weer zijn eigen nieuwe dingen, nieuwe ideeën, nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten. Dat betekent niet dat je niks kan leren van de ander, maar je moet ook niet alles klakkeloos willen kopiëren van de ander.”

 

Neem contact met ons op

weten wat wij voor jou kunnen doen?

Bel of mail ons en hopelijk zien we elkaar binnenkort voor een kennismaking. Bij jou, bij ons of online. We denken graag met je mee!

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren