“Vraag en aanbod samenbrengen is iedere keer weer een uitdaging”
In deze rubriek vertellen onze klanten welke ontwikkelingen zij tegenkomen in hun werkveld en hoe zij hier met hun communicatie op aansluiten. In dit blog: Frans Evers productierechten.
Wat doet je bedrijf en wie zijn je klanten?
“Mijn bedrijf is een handelskantoor in agrarische productierechten. Denk aan stikstofrechten, fosfaatrechten, pluimveerechten, varkensrechten en VVO’s. Wij geven advies, brengen vraag en aanbod samen en zorgen voor de administratieve afwikkeling van de overdracht.
Onze klanten zijn voornamelijk agrarische ondernemers. Bedrijven die willen groeien hebben productierechten nodig en degenen die willen stoppen, hebben rechten beschikbaar ter overname. Daarnaast houd ik mij nu zo’n drie jaar bezig met de handel in stikstofrechten. Daarmee bedienen we ook bedrijven in de industrie, de bouw en overheden.”
Welke ontwikkelingen zijn er momenteel gaande in jouw werkveld?
“De markt rond productierechten is dynamisch en zit juridisch complex in elkaar. De overheid stuurt op een vermindering van het aantal dierrechten (dierplaatsen) in Nederland. Dat doen ze via een afromingspercentage bij iedere transactie.
Die afromingspercentages veranderen in 2025. Zo gaat de afroming van fosfaatrechten van 10% naar 30%. Pluimveerechten was 0% en gaan naar 13%. Varkensrechten gaan van 0 naar 22%. In de praktijk betekent dat er dan minder tot niet meer geleased wordt en dat rechten schaarser worden.
Bij stikstofrechten bepaalt de provincie het afromingspercentage. Dat loopt op tot 85%. Heb je 150 rechten nodig, dan moetje voor 1000 aanschaffen. Daar kan je van alles van vinden, maar dit is de situatie waar we mee te dealen hebben. Belangrijk blijft om je juridisch en financieel goed te informeren, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Daar komen wij in beeld.”
Welke ontwikkelingen zie je in de agrarische sector?
“De zogenaamd ‘woest aantrekkelijke’ stoppersregelingen (LBV en LBV+) hebben als gevolg dat moderne bedrijven met soms nieuwe stallen besluiten om de deuren dicht te doen. Blijvers die nog wel perspectief zien, zijn vaak de kopers van productierechten. Dit zijn over het algemeen de grotere jongens. Je bedrijf moet voldoende rendabel zijn, wil je nog een financiering krijgen.
Bij de kleinschaligere bedrijven is het krijgen van een financiering op dit moment lastig. We kunnen met z’n allen burgerboerderijen en biologisch willen, zo lang de portemonnee spreekt en de consument goedkopere keuzes maakt in de supermarkt, blijft dat een niche. Ik sprak onlangs enkele ondernemers die van biologisch weer terugschakelen naar gangbaar, omdat het op dit moment gewoon onvoldoende rendeert.”
Hoe kom je in contact met klanten?
“Voor nieuwe klanten is de website het belangrijkste kanaal. Wanneer iemand denkt over kopen, verkopen of leasen, komen ze bij ons terecht. Het meeste contact gaat telefonisch. Als ik dan vraag hoe iemand ons gevonden heeft, is dat vrijwel altijd online, via Google. Daarnaast is er een groep bestaande klanten die vaak weer terugkomt. In de maanden die ertoe doen (december is de drukste maand) adverteer ik in regionale vakbladen. Ook sta ik op beurzen, zoals de RMV Hardenberg. Daar doe ik veel contacten op en ik vind het gewoon erg leuk.”
Wat doet AgriCommunicatie voor jou?
“Het is alweer een aantal jaar terug, in 2017, dat ik bij AgriCommunicatie binnenstapte. Ik had een prima website, maar de inhoud was te algemeen waardoor de vindbaarheid te wensen overliet. Dat heeft AgriCommunicatie opgepakt. De wereld van productierechten is zó specifiek. Je hebt basiskennis van de agrarische sector nodig om het in woorden te vatten en daarvoor moet je ook het boerenleven en de problematiek er omheen begrijpen. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, praat ik Marije bij en zij houdt mijn website up-to-date. Dat maakt de website beter vindbaar. Via Google Ads kom ik vaker bij potentiële klanten onder de aandacht, want er is best wat concurrentie in mijn markt.
Verder heeft AgriCommunicatie de doeken voor mijn beursstand ontworpen, een bedrijfsvideo gemaakt en sparren we jaarlijks over de communicatie. Wat de investering precies aan omzet oplevert is lastig te duiden, maar als er dan weer nieuwe klanten bellen en het komt tot een deal vind ik het nuttig besteed geld. We snappen elkaar en dat is van toegevoegde waarde.”
Wat zijn je plannen voor volgend jaar?
“Mijn werk geeft mij veel energie en ik ga vol gas door. Groeien is niet per se een doel. De handel in stikstofrechten was de eerste periode een zoektocht en dat is nu een vaste poot van mijn bedrijf. Het is mooi als mensen ons weten te vinden. Vraag en aanbod samen te brengen en tot een deal te komen is iedere keer weer een uitdaging. Vervolgens zorgen mijn twee collega’s op kantoor dat de overdracht netjes afgehandeld wordt. Zo doen we allemaal waar we goed in zijn. Mijn werk geeft me veel plezier, een goed inkomen en voldoende vrije tijd voor familie of een eind op de racefiets. Wat wil je nog meer?”
weten wat wij voor jou kunnen doen?
Bel of mail ons en hopelijk zien we elkaar binnenkort voor een kennismaking. Bij jou, bij ons of online. We denken graag met je mee!