De pluimveesector in Nederland en België heeft salmonella de laatste jaren prima onder controle door onder andere het vaccineren tegen de gevaarlijkste varianten S.E. en S.T. Toen de subsidies hiervoor wegvielen vroeg Elanco, marktleider van de salmonella-vaccins in Nederland, ons: Hoe motiveren we de pluimveesector door te gaan met het succesvolle vaccinatiebeleid en de meerwaarde van haar vaccins te erkennen?

De uitdaging

Subsidieregels veranderen

Verandering in regelgeving maakt dat pluimveehouders hun keuze gaan heroverwegen. Het stoppen van de subsidieregeling kan een aanleiding zijn om te stoppen met vaccineren. Hoe zorg je dat de doelgroep overtuigd is van de voordelen van het vasthouden aan het succesvol gebleken vaccineren.

De oplossing

Bedreiging ombuigen naar kans

Waarom zou je veranderen als je tevreden bent met wat je hebt? We zijn samen verantwoordelijk voor de sector en salmonellaveilige eieren, en vaccinatie is één van de pijlers die heel succesvol is gebleken. Deze gegevens voegden we samen in een feel-good loyaliteitscampagne: Samen Sterk tegen Salmonella. Een schouderklop voor wat de sector heeft bereikt en een aansporing om daarmee door te gaan door de voordelen te beargumenteren.  

De invulling

Krachtig beeldmerk en sterke argumenten

Met een sterk concept, krachtig beeldmerk en een informatieve landingspagina stond de basis van de campagne. Voor de landingspagina interviewden we vier pluimvee-experts over hun ervaring met het voorkomen van Salmonella. Dit zorgt voor herkenning en bevestigt de doelgroep. Naast pluimveehouders is de campagne op de hele klantenreis gericht dus ook op broederijen, opfokbedrijven en dierenartspraktijken. Het krachtige beeldmerk trekt de aandacht van de doelgroep.

Om de landingspagina en interviews te promoten bij de doelgroep richtten we een Google Ads campagne in voor de zoekende doelgroep. Om twijfelaars te overtuigen zorgden we voor prikkelde banners en informatieve advertorials in de online vakmedia.

Naast de online-uitingen gebruikten we ook offline marketing. We kozen voor een cadeautje, een sleutelhanger in de vorm van het beeldmerk van de campagne, verpakt in een kaart met nogmaals de boodschap.  

Het resultaat

Positieve reacties

Met de Samen Sterk tegen Salmonella-campagne bereikten we de doelgroep meermaals op verschillende momenten en plaatsen. Doordat de pluimveesector een kleine wereld is, ontvingen Elanco en de geïnterviewde pluimvee-experts vrijwel direct positieve reacties. De boodschap is bij de doelgroep goed binnengekomen. De meeste pluimveehouders zijn de legkippen blijven vaccineren tegen Salmonella.

Neem contact met ons op

weten wat wij voor jou kunnen doen?

Bel of mail ons en hopelijk zien we elkaar binnenkort voor een kennismaking. Bij jou, bij ons of online. We denken graag met je mee!

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren