
Naamsbekendheid meten en meer inzicht in de klantbehoefte krijgen

Maak jij strategische keuzes op basis van feiten of vertrouw je op je onderbuikgevoel? Voor Volac, producent van pensbestendige vetten, kuiltoevoegmiddelen en diverse natuurlijke stimulanten voor het verbeteren van de pensgezondheid, deden we in samenwerking met Geelen Consultancy een uitgebreid marktonderzoek voor de Nederlandse én Duitse markt.

Strategische keuzes onderbouwen
Volac heeft met Ecosyl en Megalac twee gevestigde merken en vanuit Volac Feed Ingredients drie relatief nieuwe voedermiddelen op de markt. Welke rol spelen deze producten in de bedrijfsvoering van melkveehouders? En in hoeverre hebben onze marketingcommunicatie-inspanningen geleid tot groei van de naamsbekendheid? Met deze inzichten kunnen we het communicatieplan nog beter aansluiten bij de wensen en de behoeften van melkveehouders. Onderweg, aan de keukentafel en in het veld hoor je veel, maar wil je strategische keuzes echt goed onderbouwen, dan is het zinvol om marktonderzoek te doen.
Meer mogelijkheden met een eigen onderzoek
Samen met Volac bespreken we de opties: een aantal vragen mee laten lopen in een omnibusonderzoek of een zogenaamde scanner, óf een eigen onderzoek doen. Dat laatste is, logisch, een grotere investering, maar je hebt de invulling wel helemaal zelf in de hand en je kunt dieper op de materie inspelen. Daarnaast wil Volac ook onder Duitse melkveehouders marktonderzoek doen. Met een eigen onderzoek is dit te combineren.
Omdat het verkoopkanaal via dealers loopt, heeft Volac zelf weinig adressen van melkveehouders. Bovendien is een eigen klantenbestand niet representatief, want het is juist ook interessant om inzicht te krijgen in argumenten van niet-gebruikers. Bij de uitvoering van het onderzoek kiezen we voor een samenwerking met Jan Geelen van onafhankelijk onderzoeksbureau Geelen Consultancy dat kwalitatief goed onderzoek doet en ruime ervaring heeft in de agrarische sector.

De invulling
Een kwalitatief goede vragenlijst voor twee markten
We beginnen met het samenstellen van de vragenlijst. Het voordeel van een eigen onderzoek is dat je de mogelijkheid hebt om breder uit te vragen hoe melkveehouders het rantsoen en de ruwvoerwinning optimaliseren. Voor een goede respons is het belangrijk dat de vragenlijst beperkt blijft tot enkele minuten invultijd. Dat betekent strepen in de vragenlijst, zodat we alleen relevante vragen overhouden waar we ook echt iets mee kunnen.
Voor een kwalitatief goede vragenlijst moet je kennis van het melkveerantsoen hebben en weten wat er speelt op een melkveebedrijf. Ook is het moment van uitsturen belangrijk, het liefst in de winter of het vroege voorjaar, als het nog rustig is qua landwerk. Naast de vragenlijst zorgen we voor een wervende e-mailuitnodiging en sturen we eenmalig een reminder uit op een later moment. Na Nederland volgt Duitsland. We passen de vragenlijst aan voor de Duitse markt en zorgen voor de vertaling, de uitnodiging en de reminder. In totaal schrijven we 10.000 Nederlandse en 5.000 Duitse melkveehouders aan.

Het resultaat
Input voor de communicatie en free publicity
Met ruim 550 respondenten in Nederland en 150 in Duitsland is de steekproef representatief en krijgen we mooie input voor de invulling van de campagnes. Geelen Consultancy levert ons de resultaten en vervolgens maken we met de dataset nog een vergelijking met het vorige marktonderzoek en brengen we de verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland in kaart.
Naast een presentatie voor opdrachtgever Volac delen we de resultaten in een persbericht voor vakmedia voor melkveehouders en loonwerkers. Het levert mooie publiciteit op en een interview met vakblad Melkvee. Zo geeft het marktonderzoek niet alleen input voor het communicatieplan, maar ook free publicity.
Wil je ook meer inzicht of weten hoe groot de naamsbekendheid is van jouw merk? Marije vertelt je graag meer.
Do you want to know what we can do for you?
Call or email us and maybe we'll meet for an introduction soon. With you, with us or online. Our goal is to think along with you!
